Approved by Visit Alta

Parken Gård husky er en av Visit Altas partnerbedrifter og har signert avtalen "Approved by Visit Alta". Dette er en gjensidig avtale mellom bedrifter i reiselivsnæringen og Visit Alta AS. Denne ordningen sikrer at godkjente bedrifter samsvarer med Alta sin visjon og verdier som et ledende arktisk reisemål. De forplikter seg til å levere opplevelser av høy kvalitet med fokus på bærekraft og samarbeid.

Altas Reiselivsstrategi 2030

Visjon: Gjennom tiltak som fremmer verdiskaping, trivsel og ivaretakelse av natur og kultur, skal Alta bli verdens beste arktiske reisemål for utvalgte målgrupper—samtidig som det skal være Norges beste sted å bo.

Mål:

  • Vekst og økt verdiskaping
  • Redusert klima- og miljøbelastning
  • Høy tilfredshet blant gjester og innbyggere

For å nå disse målene må alle aktører i reiselivsnæringen jobbe mot et felles verdigrunnlag og forplikte seg til å levere opplevelser av høy kvalitet. Bedrifter som inngår denne avtalen får merket "Approved by Visit Alta", som symboliserer deres dedikasjon til disse prinsippene.

Kjerneverdiene våre

Gjestfri | Troverdig | Kvalitetsbevisst

Å være "Approved by Visit Alta" innebærer å bidra til:
- Høyere leveransekvalitet
- Profesjonalitet og lojalitet
- Sterkt samarbeid i næringen
- Å styrke “This is Arctic Living” merkevaren

Retningslinjer for godkjente bedrifter

Bedrifter som representerer Altas reiselivsnæring deler felles verdier. Disse verdiene danner grunnlaget for våre etiske retningslinjer,som alle godkjente aktører forplikter seg til å følge:

Gjestfri

  • Bygge en god tilbakemeldingskultur, hvor konflikter håndteres internt
  • Anbefale og fremheve andre Approved by Visit Alta-bedrifter
  • Gjennomføre interne og eksterne visningsturer for å skape tillit og samhold
  • Representere Alta som vertskap i alle sammenhenger

Kvalitetsbevisst

  • Følge gjeldende lover, regler, forsikringskrav, tillatelser og HMS-standarder
  • Etterleve bransjeretningslinjer for spesifikke aktiviteter (f.eks. hundekjøring, snøscooter), utviklet i samarbeid med Visit Alta
  • Ha god kjennskap til Altas reiselivsstrategi og merkevare
  • Bruke lokale underleverandører der det er mulig
  • Levere i henhold til gjestens forventninger og ivareta sikkerheten

Troverdig

  • Kommunisere ærlig, transparent og troverdig
  • Følge “Leave No Trace” -prinsippene for å minimere miljøpåvirkning
  • Gi nye ansatte god innføring i lokal kultur og historie (norsk, samisk, kvensk)
  • Etterleve prinsippene for Ansvarlig Markedsføring
NB